Ett urval av konstverk från galleriet
Vi är specialicerade på Anders Zorn & Salvador Dalí
1894-1986
"Histoire de la Reine Esther"
Signerad Theo Tobiasse och daterad -74.
Gouache och blandteknik, 67 x 51 cm.
Gouache, 67x51 cm
1887-1985
"Pantomime"
Färglitografi, 1972, signerad och numrerad 17/50, utgiven av Maeght, Paris.
Bildstorlek: 39 x 30,5 cm.
Bladstorlek 66 x 49.5 cm (Arches).
Litteratur: Mourlot 649
Pantomime, 39x30,5 cm
1887-1985
"Saint-Paul de la Fênetre"
Färglitografi, 1978, signerad och numrerad 48/50
Bildstorlek: 31 x 23 cm.
Bladstorlek 43,5x 35 cm
Litteratur: Mourlot 921
1889-1946
"Blomsterstilleben"
Olja på pannå, 61x46 cm
Signerad
1856-1945
"Högsommar på Blomsteräng"
Olja på duk, 49x73 cm.
1870-tal
1887-1985
"Pantomime"
Färglitografi, 1972, signerad och numrerad 17/50, utgiven av Maeght, Paris.
Bildstorlek: 39 x 30,5 cm.
Bladstorlek 66 x 49.5 cm (Arches).
Litteratur: Mourlot 649
Pantomime, 39x30,5 cm
1887-1985
"Saint-Paul de la Fênetre"
Färglitografi, 1978, signerad och numrerad 48/50
Bildstorlek: 31 x 23 cm.
Bladstorlek 43,5x 35 cm
Litteratur: Mourlot 921
1859 - 1941
“Klar Efteraarsdag ved Smedelinien"
Olja på duk, 70x50 cm
Signerad och daterad 1937
Peder Mørk Mønsted, född 10 december 1859 i Balle Mølle vid Grenå, död 20 juni 1941 i Fredensborg, var en dansk målare.
Mellan oktober 1875 och januari 1879 var han inskriven på Kunstakademiet i Köpenhamn där han studerade för Frederik Vermehren, Julius Exner och Niels Simonsen. Han studerade även en kortare tid på P. S. Krøyers målarskola. Vintern 1882–1883 var han elev till William Bouguereau i Paris.
Mønsted målade landskapsbilder i realistisk stil som han utvecklade under vistelsen i Paris. Till hans favoritmotiv räknas snöiga vinterlandskap, stilla vattenytor och skog. Han hade flera utställningar både i Danmark och utomlands. Efter sekelskiftet och fram till sin död var han en av Danmarks mest populära landskapsmålare.
1849-1923
"Höstlandskap"
Olja på duk, 35x63,5 cm (inkl. ram 46,5x76 cm)
1912-1994
"Bränningar"
olja på duk, 49x97 cm
Max Walter Svanberg, född 21 februari 1912 i Malmö, död 28 maj 1994 i Limhamn, var en svensk målare, tecknare och grafiker. Svanberg fann under inflytande från surrealism ett starkt personligt bildspråk i erotiska, exotiskt färgskimrande bilder.
När Svanberg var i 15-årsåldern drömde han om att bli fiolbyggare som omedvetet var hans längtan att kunna skapa en kvinnlig figuration. Efter ett par år som springpojke kom han 1929 till Palladiumbiografernas reklamateljé i Malmö där han till en början under handledning fick arbeta med alla förekommande uppgifter. Han slutade som reklammålare 1931 och blev elev vid Skånska målarskolan som han lämnade 1932 för att studera konst i Stockholm. Han sökte förgäves in till Konsthögskolan och då han inte blev antagen fortsatte han sina konststudier vid Otte Skölds målarskola där han arbetade några terminer men enligt egen utsago var det bara krokiteckningen som han fick glädje av. Han drabbades av en personlig katastrof när han 1934 fick svår polio och kunde först efter någon år lämna sjukhuset med vänster arm och delvis vänster ben obrukbara.
Han debuterade i en grupputställning på Ekströms konstgalleri i Stockholm 1935 och tillsammans med Carl Oskar Svensson ställde han ut i Malmö 1938. Separat ställde han ut i Malmö 1941 med surrealistiska kompositioner uppblandat med blomsterstilleben och porträtt och 1945 genomförde han en uppmärksammad utställning på Gummesons konsthall som följdes av en separatutställning på Modern konst i hemmiljö 1948 och vid André Bretons galleri A l´Etoile Scellée i Paris 1956, Galerie Raymond Cordier i Paris 1957, Kunstnerernas kunsthandel i Köpenhamn 1964, Krognoshuset i Lund 1950 samt Färg och Form 1962.
I början av 1950-talet uppmärksammades Svanberg internationellt genom sin medverkan i Exposition des Peintures Internationales Coontemporaines som visades i Tokio och The Third Tokyo Independet Art Exhibition 1951. Han medverkade i bland annat samlingsutställningarna 'Exposition du Surréalisme på Galerie Daniel Cordier i Paris 1959, Surrealist Intrusion in the Enchanters Domain på D´Arcy Galleries i New York 1960, Salon de Mai på Musée d'Art Moderne i Paris 1961–1967, Mostra Internazionale del Surrealismo på Galleria Schwarz i Milano 1961 och Musée des Arts Décoratifs i Paris 1967 samt samlingsutställningar arrangerade av Skånes konstförening och Sveriges allmänna konstförening. En retrospektiv imaginistutställning visades på Skånska konstmuseum 1954. Tillsammans med C.O. Hultén, Endre Nemes och Adja Yunkers bildade man 1943 konstnärsgruppen Minotaur och 1946 bildades konstnärsgruppen Imaginisterna av Svanberg, C.O. Hultén och Anders Österlin som senare utökades med Gösta Kriland och Bertil Gadö.
Under många år var gruppen Imaginisterna ett stimulerande inslag i skånskt och delvis rikssvenskt konstliv och man startade förlaget Image som gav ut Hulténs frottage, hyllade Max Ernst, åtta litografier av Svanberg och genomförde utställningar på Modern konst i hemmiljö, Göteborgs konsthall, Malmö museum och Helsingborg. Som en kröning av gruppen genomförde man en utställning på Galerie de Babylone i Paris 1953 varefter Svanberg i protest lämnade gruppen eftersom han ansåg att de andra medlemmarna övergick till en mer abstrakt och spontan konst. Han spelade in dokumentärfilmen Den imaginära bildens kärleksgåva och som illustratör illustrerade han bland annat André Bretons Alouette du Parloir 1954, Joyce Mansours Les Gisants Satisfaits 1958 och Arthur Rimbauds Illuminationer 1958 i översättning av Helmer Lång. Tillsammans med Hultén och Anders Österlin dekorerade han ett rum på Radiotjänst i Malmö 1951. Hans konst består av realistiskt måleri med stilleben, porträtt, fönsterutsikter och modeller och under signaturen Max Walters målade han mer surrealistiskt med fantasifigurer.
”Min konst är tillbedjarens hymn till kvinnan; till denna sällsamma hybrid av vision och verklighet, av konvulsivisk skönhet och kysk frestelse. En solitär i regnbågsrum med hud av sällsamma kläder och fjärilssvärmar, händelser och dofter, av morgonens rosenfingrar, dagens genomskinliga solar, av aftonens blå älsklingar och nattens storögda fiskar” har Svanberg själv deklarerat.
Samtiden blev ibland provocerad av erotiken i Svanbergs målningar men idag är uppfattningen en annan och den minutiösa dekorativa skönheten i de smyckelika kvinnobilderna betonas. Svanberg uppskattades av André Breton och surrealisterna och ingick i konstnärsgruppen Imaginisterna. Han är begravd på Limhamns kyrkogård.
Upplaga 60 numrerade och signerade exemplar
född 1938
"Beufort II"
Olja på duk, 195x155 cm
Olja på duk, 195x155 cm
2019
(1902-1981)
Halmstadgruppen
"Gryende dag"
olja på duk, 25x33 cm
Sven Jonson växte upp i en sjömansfamilj i Söndrum utanför Halmstad. Han utbildade sig först till yrkesmålare, men blev mer och mer intresserad av konst. År 1922 började.han måla konstnärligt och bildade året efter gruppen De unga tillsammans med Esaias Thorén. Axel Olson deltog som lärare. År 1925 studerade Sven Jonson vid Wilhelmsons målarskola i Stockholm. Hösten 1926 åkte Jonson och Thorén till Paris, men hade svårt att försörja sig och återvände 1927 till Halmstad och öppnade Modern Reklam, en målarskola med ateljé. Denna blev en samlingspunkt för konstnärer i Halmstad. År 1928 träffade Sven Jonson Gösta Adrian-Nilsson, som blev en viktig influens för Jonson. Bland annat målade han en kubistisk serie med sportmotiv, som Häcklöpare (1929) och Bandyspelaren (1930). I augusti 1929 är bildade Jonson med flera Halmstadgruppen.
Jonsons surrealism kännetecknas av ödsliga landskap i ljusa gula eller bruna toner. Ofta finns också små människogestalter för att påvisa människans litenhet. Arkitektoniska element, valvbågar, pelare osv. med långa skuggor är typiskt. Jonson påverkades också av det kommande världskriget, vilket märks i verk från den senare delen av trettiotalet, till exempel i Ecce homo (1937) och Patetiskt landskap (1937). Under den sista delen av Jonsons konstnärskap dominerade en blå färgskala hans målningar, ofta med motiv som speglade hans intresse för rymden, stjärnbilderna och planeterna.
1909-1964
Titel: |
Cafédam i svart hatt |
|
Storlek: |
33x41 cm |
|
Teknik: |
Olja på pannå |
|
MK.nr. 39605
1894-1986
"Ur Solo i Negerbyn"
Akvarell och tusch
20,5x32 cm
Illustration till boken "Solo i Negerbyn" från 1941. Berättad av Per E Rundquist.
LIBRIS ID: 1312981