Johan Patricny

8-22 oktober

"En av mina principer, som också har en historisk koppling, är att enbart måla efter naturen “en plein air” och de människor jag målar/ avporträtterar är därför alltid fysiskt på plats."

Johan Patricny

8 - 22 oktober

Vernissage

lördag 8 oktober kl. 12-15

 

Söndagsöppet

9 oktober kl. 12-15

"En av mina principer, som också har en historisk koppling, är att enbart måla efter naturen “en plein air” och de människor jag målar/ avporträtterar är därför alltid fysiskt på plats."

Johan Patricny

8-22 oktober

Jag är född och uppvuxen i Södertälje. Började måla och teckna vid tidig ålder. Vid ett besök på Zornmuseet som 14-åring väcktes intresset för måleriet på allvar. När jag såg Zorns akvareller och målningar blev jag så inspirerad att jag bestämde mig för att ägna mitt liv åt konsten. Efter gymnasiet sökte jag till olika förberedande konstskolor. I samband med detta upptäckte jag den norska konstnären Odd Nerdrum som jag tyckte verkligen behärskade det gamla hantverket som jag ville lära mig. Jag fick reda på att han hade elever i sin ateljé i Oslo vilket ledde till att jag kontaktade honom. Efter att ha visat mina arbetsprover blev jag antagen som elev/assistent hos honom under året 1996. Ungefär samtidigt inrättades en ny linje med klassisk/traditionell inrikning på Statens Kunstakademi i Oslo. Jag blev antagen till akademin Johan Patricny Johan Patricny 1998 och studerade där i fyra år. Efter examen har jag arbetat med måleriet på heltid med Stockholm som bas.

 

Mitt fokus har sedan mitt intresse för måleriet grundlades varit målarkonsten som hantverk. Själva konstbegreppet har intresserat mig föga. Mitt intresse för tidigare stora konstnärers arbeten såsom t.ex. Zorn, Kröyer och van Dyck är mycket stort och jag försöker alltjämt hantera måleriets utmaningar på det sätt de gjorde. En av mina principer, som också har en historisk koppling, är att enbart måla efter naturen “en plein air” och de människor jag målar/avporträtterar är därför alltid fysiskt på plats. Inga fotografier används som förlaga. Detta är det inte många som förstår idag. Men däri ligger utmaningen och värdet. Svårigheten att arbeta på det här sättet kräver många års enträget arbete för att kunna behärska. Eventuella litterära och berättande kvalitéer har mindre betydelse. Ständigt arbetar jag på detta sätt. Antingen utomhus eller inomhus. Målet är att det ska vara en fest för ögat och målningen ska enligt mitt tycke vara så skön som möjligt både i färg och form.

Karin

pastell

64x50 cm

Ukulele

Oilja på duk

150x100 cm

Isabella

Oilja på duk

193x110 cm

Självporträtt

Oilja på duk

75x65 cm

Ella

Oilja på duk

55x45 cm

Hertig Karls kammare

Olja på duk

96x72 cm

Gripsholms slott

Oilja på duk

71x78 cm

Magnarp, morgon

Oilja på duk

39x49 cm

Magnarp, solnedgång

Oilja på duk

39x49 cm

Råcksta å

Oilja på duk

66x40 cm

Poppel, Mariefred

Oilja på duk

58x40 cm

Snötyngda träd

Olja på duk

42x32 cm

Carl Larsson-gården

Akvarell

55x39 cm

HRH Kung Charles III hus i Viscri

Akvarell

34x24 cm

I Malancrav

Akvarell

35x23 cm

Jägarbröder

Oilja på duk

110x85 cm

Naken läsande kvinna

Oilja på duk

67x90 cm

Bergenia

Akvarell

25x35 cm